lördag 30 mars 2013

Sockerfri april - antar du utmaningen?

I onsdags bestämde jag mig för att köra sockerfri april. Det blir som ett litet experiment för att se vad som händer med kroppen och suget. Det brukar vara svårt den första veckan, men sedan brukar suget sakta men säkert försvinna.

Torsdagen var sista arbetsdagen innan påsklovet och på matrasten satt vi några kollegor framför en korg med en massa godis. Jag såg Lisa framför mig och hon hade tagit några godisbitar liksom jag. Då kastade jag ur mig:
- Sockerfri april, hänger du på Lisa? Lisa, som också är ett hälsofreak sa ja utan att tveka. Sedan fortsatte jag fråga mina kollegor en efter en när de kom och satte sig och tillslut blev det som en kampanj. Därefter satte jag upp en lapp, där deltagande personer fick skriva upp sig. Vi bestämde att avsluta månaden med att gå ut och käka tillsammans. Det svåraste var nog hur vi gör med fredagsfikat... Vi beslutade att ta med oss alternativt fredagsfika, ett hälsosamt alternativ. Allt går att lösa, bara man ser möjligheterna och inte hinder.

Finns det någon annan tidpunk man känner sig mer less på godis och onyttigheter än efter påsk? Samtidigt vet man att sommaren närmar sig med stormsteg. Därför är det en perfekt tidpunkt att göra denna utmaning. Några kollegor var lite tveksamma, men jag uppmuntrade dem till att försöka. Jag sa också att måste man "fuska" nån gång så är det okej. Men kom ihåg:
- Det ska vara värt det!!!
Lisa och jag kör Hard Core, vilket betyder all in! Vi får se hur det går. Det kommer absolut inte bli enkelt. I stora drag ska du undvika sånt som innehåller socker, godis, kakor, läsk, men även chips. Popcorn är okej. Antar du också utmaningen? Anmäl dig här på fejan eller skriv på bloggen. Det är viktigt att vi peppar varandra, men även att se till att omgivningen stöttar en. Tala om för dem vad du gör, så att de inte får dig att fuska, utan istället hjälper dig att lyckas.  




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar